donderdag 14 juli 2011

Breien: opzetten

Ook al is het er misschien het weer niet voor (alhoewel...), ik ben terug aan't breien. En wel omdat ik een winkeltje tegenkwam met deze wol: zo'n schoon kleurkes, dat kan ik niet laten liggen!

Ik heb leren breien in't eerste leerjaar, en sindsdien niet meer veel "extra kennis" opgedaan. Maar ik was niet
content van de stretch-capaciteiten van mijn breiwerk-begin. Het gaf niet genoeg mee, en op't einde van mijn eerste priem had ik een veel te losse lus over. Nooit te oud om te leren, ging ik op onderzoek uit.
Zo leerde ik meer dan 20 jaar geleden opzetten:

En nu ontdekte ik dat het zo veel beter werkt:

Ge krijgt zo al een eerste gebreide priem, er zit meer rek op de rand, en de steken zijn gelijkmatiger verdeeld. Waarschijnlijk wist gij dat al lang, maar ik dus nog niet! 'k Heb ook nog geleerd dat het een goed idee is om tijdens uw 1e priem het losse eindje een paar steken mee te breien. Zo moet ge dat nadien niet meer vastnaaien, maar kunt ge het gewoon afknippen. Hoe handig is da!

9 opmerkingen:

  1. Wat een leuke blog heb je!! Ik ga vanavond op mijn gemakske lezen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zet op nog een andere manier op. Die onderste manier is volgens mij hoe mijn schoonmoeder opzet en het lijkt ook heel erg veel op hoe ze breit. Ze breit op 'de Duitse manier' en dat is met de draad aan haar linkerhand i.p.v. hoe ik het doe, met de draad rechts. Ik moet er mij eens aan zetten om die manier onder de knie / in de hand te krijgen, maar ik heb er geen geduld voor. Hoewel het er dus echt beter en makkelijker uitziet...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat breien met de draad links doe ik nu ook. Heb het ook gefilmd, binnenkort zet ik het hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je vindt ontzettend leuke filmpjes over breien op Youtube. Al eens geprobeerd om rondbreinaalden te gebruiken ? Het is ook veel minder belastend voor je polsen en armen. Ik ben volgster geworden van je blog, ik ben benieuwd naar het resultaat van je brei ! Groetjes, Rozemie uit Oostende

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De bovenste manier heb ik nog nooit gezien, de onderste heb ik recentelijk geleerd van Debbie Stoller, en die is inderdaad veel mooier. Ik ben trouwens begin deze week mijn breiboek van Debbie Stoller nog eens beginnen lezen (gewoon al om haar fantastische schrijfstijl), maar effectief iets opzetten, dat is er nog niet van gekomen...

    Roept: "Uitsteller, Kelly!"

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja Rozemie, youtube staat inderdaad vol! 't Is soms effe zoeken, maar intussen ken ik de meeste breitermen ook in't Engels, en in 't Duits :). Rondbreinaalden heb ik ook, heb ik al eens een paar wanten mee gebreid. Mijn 2e sokkenpaar ben ik eerst op 5 naalden aan't doen, het 3e wordt op rondbreinaalden gezet :)!
    En Kelly: go go go!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmm, ik zet op een andere manier op, maar ze lijkt wel op de onderste. Ik voorzie eerst een heel lange draad en brei als het ware al een eerste priem met naald en vingers. Er bestaan een 10-tal manieren waar je dan nog een eigen variatie op kan maken. Ik ben benieuwd naar wat je er van gaat maken. En wat die rondbreinaalden betreft, daar ben ik niet zo goed in... misschien nog tips in een volgend blogpostje?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben benieuwd naar nog andere opzetmethodes, moet er nog eens opzoekwerk over verrichten :).
    En rondbreinaalden, ik ben er zelf nog maar net mee begonnen, maar binnenkort komt er wel eens wat uit hoop ik!